perjantai 10. elokuuta 2012

Ilmastosta toiseen

Carcassonne, keskiviikko 8.8.

Lähdimme siis Pariisista kohti Culmontia, joka oli joku paikallinen Kemppacity. Asema oli pieni, junamme hukassa ja liputkin piti kompostoida. Juostiin siis ja lujaa. Onneksi junalla ei tuntunut olevan kiire ja pääsimme turvallisesti vaunuumme. Yksi makuupaikka maksoi reilaajalle 18€, joten sen suhteen pääsimme helpolla.

Yö meni nukkuen nopeasti ja ennen kuin huomasimmekaan (kirjaimellisesti) olimme jo Montpellierissa. Ulkona oli varmasti lämpimämpi kuin Kempassa koko kesänä, vaikka kello oli tuskin edes puoli seitsemän aamulla. Pariisiin jäätävien aamujen jälkeen Montpellier siis hurmasi meidät täysin, jos ei säänsä niin ainakin palmujen takia!

Kiertelimme jonkun aikaa Montpellierissa, söimme aamupalaa puistossa (mysliä, mehuja ja keksejä...) ja seikkailimme kapeilla kaduilla. Koska mäkkäri petti meidät wifin (muttei kahvin) suhteen, valtasimme yhden tietsikan paikallisesta nettikahvilasta ja etsimme hotellin Carcassonnesta. Huone oli halpa ja kaikki vaikutti olevan täydellistä...

Naa, eihän se ollut. Kun saavuimme Carcassonneen, oli keskipäivä ja paikallinen apteekki näytti lämpötilaksi 39'c. Asemalla kenelläkään ei ollut aavistustakaan hotellimme sijainnista ja info oli jossain - ei siis muuta kuin talsimaan! =)) Päästyämme infoon meille selvisi että hotellimme sijaitsi jossain kuusessa, eikä sinne juuri menisi linkkoja. Ihanaa! Info neuvoi meitä menemään hostelliin vanhassa kaupungissa, mutta Anniina ja Niina lähtivät urheasti etsimään lähistöltä halpoja hotelleja. Tulos oli huono, joten lopulta päätimme ottaa neuvosta vaarin ja lähteä (taas!) kävelemään, tällä kertaa kohti vanhaa kaupunkia.

Matka oli hikinen ja tuskainen, sillä keskiaikaiset linnoituksethan eivät tunnetusti sijaitse ihan maan tasolla vaan kukkulan huipulla... Puolentoista litran Evian-pullo katosi nopeasti pohjattoman kuiviin kurkkuihimme. Matka oli kieltämättä tuskainen, mutta todellakin sen arvoinen: linnoitus oli jylhä ja tulisimme jopa nukkumaan siellä!

Hostellimme oli HI-hostels ketjun hostelli ja mukava. Paikalla oli lähinnä lapsiperheitä, mutta se ei haitannut. Maksoimme jäsenmaksun (7€) ja itse hostellihuoneen (23€), joten yö oli aika kallis, mutta yritämme jatkossa yöpyä HI-hostelleissa ja saada siten hyöty tuosta jäsenyydestäkin.

Hostellin valloituksen jälkeen suuntasimme linnaan, joka toimi museona. Näkymät olivat huikeita, mutta ottamamme kuvat rupusia, niin normaalia... Kiertelimme linnassa jonkun aikaa, mutta nälkä vei voiton ja lähdimme (TAAS) kävelemään alas ja kohti markettia.

Sain aamulla nettikahvilassa tietää päässeeni Oulun yliopistoon opiskelemaan, joten päätimme juhlia sitä ja yleensäkin jokaisen opiskelupaikkaa juhlavalla aterialla (= pastaa ja tonnikalaa). Mahtavaa päästä kerrankin tekemään itse ruokaa, pitsat, hampurilaiset ja patongit alkavat olemaan jo liian tuttuja.

Pimeän tullen lähdimme vielä kävelylle ja katselemaan valaistua linnoitusta ulkopuolelta. Tunnelma oli todella hieno ja romanttinen, ei ihme että paikka oli täynnä pariskuntia. Ainakin mulle Carcassonne oli hienompi kokemus kuin Pariisi. Vaikka paikka oli turisteja täynnä, ei se haitannut. Ulkona saattoi liikkua huoletta ja tunnelma oli etenkin illalla kliseisen (ja ihanan) ranskalainen. Hinnat olivat myös ihan siedettäviä Pariisin jälkeen. Kannattaa siis käydä!